Ako rozvinúť váš podnikateľský nápad a nenechať sa odradiť veľkými hráčmi?
Mali ste počas lock-downu veľa času na premýšľanie?
Napadla vám myšlienka, že by ste si mohli rozbehnúť svoje vlastné podnikanie? Je táto myšlienka úplne v zrode, ešte ste nikomu o nej nepovedali, alebo ste sa ju už pokúsili zdielať s vaším najbližším okolím? Aké boli reakcie?Zoberme to pekne po poriadku.
Ak chcete začať podnikať, mali by ste mať premyslené tri najdôležitejšie aspekty:
– nápad
– produkt či službu
– klientelu
Mal by to byť taký nápad, ktorý vás láka, dáva vám zmysel, pri pomyslení naň vami prebehne triaška. Úplne top je nápad, ktorý má hlbší zmysel, alebo poslanie. Niečo, čo môže prispieť k zlepšeniu sveta. Nemusí to byť nič veľké, nemusíte sa hneď snažiť nastoliť svetový mier. Svet sa skladá z maličkostí. Keď bude mať viac ľudí podobných nápadov na zlepšenie sveta a odvážia sa svoje nápady aj realizovať, svet sa začne meniť. Ďalej by mal váš podnikateľský nápad zahŕňať aj vyvinutý produkt, alebo službu, ktorú budete ponúkať. Ak ste malý podnikateľ, prispôsobte svoj produkt alebo službu originalite každého zákazníka. Pre každého zákazníka je dôležité niečo iné.
Tu sa dostávame k tomu, že váš produkt či služba musí mať klientelu. Nesnažte sa obslúžiť úplne všetkých. Vyberte si skupinu zákazníkov, ktorých dokážete osloviť práve nápadom a hodnotami, ktoré ste si stanovili na začiatku.
Konkurenčné výhody malých podnikateľov
Už na začiatku podnikania by ste si mali uvedomovať, že na trhu už existujú, alebo v budúcnosti môžu vstúpiť veľkí korporátni hráči práve vo vašom odbore. Ako teda uspieť na trhu s veľkými hráčmi? V prvom rade si treba uvedomiť, že dôležitosť malých podnikov a podnikateľov stúpa, pretože dokážu priniesť zákazníkovi oveľa vyššiu hodnotu ako veľké spoločnosti. Malý podnikateľ dokáže „ušiť” riešenie zákazníkovi naozaj na mieru, a práve v tom je jeho obrovská konkurenčná výhoda.
Ďalšou významnou výhodou je, že ako majiteľ malej spoločnosti môže so zákazníkom komunikovať priamo. Vytvára si obraz o ňom priamo a ihneď si spája ponúkané riešenie a hodnoty, vie sa na ne „nacítiť”.
Naopak, vo veľkých spoločnostiach prechádzajú informácie o zákazníkoch niekoľkými úrovňami organizačných štruktúr. Od obchodníka, cez oddelenie vývoja, technické oddelenie až po oddelenie marketingu. Navyše každý človek v takejto organizačnej štruktúre je inak emočne či technicky naladený.
Preto tu pre malého podnikateľa vzniká obrovský priestor na vytorenie konkurenčnej výhody, a tým je práve jednoduchosť komunikácie so zákazníkom a priame prepojenie vývoja produktu či služby so zákazníkom.
Ďalší priestor na konkurenčnú výhodu vzniká v oblasti etiky podnikania. Veľké korporáty sú vo veľkej miere orientované na dosahovanie zisku. Často krát sú manažéri veľkých spoločností pod tlakom orientovania sa na výsledky firmy, ako aj výšku ich vlastných bonusov na konci roka.
Preto často krát podľahnú manažérskym rozhodnutiam, ktoré nie sú etické. A dokonca si vplyvom strachu z neúspechu dokážu neetické konanie ospravedlniť sami pred sebou aj pred svetom.
Malý podnikateľ zodpovedá sám sebe. Nemusí nikomu dokazovať ako jeho business rastie. Samozrejme môže sa popýšiť pred svojou manželkou, susedom, či kamarátmi na pive.
Práve prostredie malých podnikateľov vytvára predpoklad na vybudovanie etického podnikateľského prostredia, ktoré so sebou nesie znaky hlbšieho poslania a dobra pre spoločnosť. Pri správnom nastavení stratégie, dlhodobých cieľov, hodnôt podniku a zákazníckej komunikácie je toto veľmi silná stránka malého podnikania a príležitosť na odlíšenie sa od veľkých hráčov.
Podnikateľská stratégia – váš budúci zisk
Všetci podnikatelia potrebujú z niečoho žiť, takže je samozrejmé chcieť dosahovať v podnikaní zisk. Ale už na začiatku pamätajte na dôležitosť investovania časti získaných peňazí do rozvoja podnikania, do vzdelávania svojich zamestnancov, do modernizácie zariadenia.
Ak sa snažíte vyťažiť maximum z toho, čo máte a nemyslíte na budúcnosť, môže vás táto (ne)stratégia dobehnúť v podobe zastaveného rastu, zastaraného portfólia, úspešnejšej konkurencie, ktorá sa síce vami inšpirovala, ale rozvinula myšlienku ďalej. To, čo vám funguje dnes, nemusí fungovať zajtra. Dosiahnutý získ na konci roku patrí medzi krátkodobé ciele.
Všetky zisky a celé podnikanie musia smerovať k dlhodobým cieľom. A toto všetko vám pomôže dodržať práve vhodný podnikateľský plán alebo stratégia.
Podľa managementmania.com je stratégia označenie pre dlhodobý plán vytvorený na dosiahnutie určitého cieľa alebo viac cieľov. Historicky sa pojem stratégie používal vo vojenstve. Jedná sa o slovo gréckeho pôvodu, ktoré znamená “umenie veliť vojsku”.
Firemná stratégia sa zaoberá poslaním firmy, jej víziou a misiou. Okrem hlavnej firemnej stratégie firma môže mať finančnú stratégiu, personálnu stratégiu, obchodnú stratégiu, marketingovú stratégiu a teda aj online stratégiu.
Pripravte si svoj podnikateľský plán a stratégiu hneď na začiatku svojho podnikania. Je to váš zaručený budúci úspech.
Máte ešte stále obavy začať podnikať?
Je úplne prirodzené, že nie každý si verí a má podnikateľského ducha a odvahu pustiť sa do niečoho sám. Ale skúste sa napríklad obrátiť na niekoho známeho, kto má tieto črty a rozbehnúť business spolu. Budete sa navzájom dopĺňať.
Alebo sa môžete obrátiť na kouča či mentora. Práve počas lockdownu a Covid online obdobia začalo svoje poradenské služby ponúkať veľa skúsených odborníkov, prevažne na témy sociálnych sietí a online podnikania, takže možností máte ozaj dosť.
Nie vždy je ale podnikanie o online prostredí.
Môže významne dopĺňať predaj v kamennej predajni a počas lockdownu môže byť alternatívnym zdrojom príjmov. Ale je dôležité zdôrazniť, že online svet musí ísť ruka v ruke so svetom kamennej predajne. Musí mať rovnaký smer, komunikácia musí ísť rovnakou cestou, hodnoty a cenotvorba musia byť rovnaké.
Ak máte správne nastavenú hlavnú firemnú stratégiu, akákoľvek výzva, ktorá vás stretne na ceste za vaším cieľom bude ľahšie riešiteľná, ak sa pri tom budete držať aj svojej hlavnej predstavy, vízie.