V online svete sa pre profesionálne meranie úspechu využívajú nasledovné metriky:
- ⇒Celková návštevnosť vašej stránky
- ⇒CTR (Clic through rate) – koľko ľudí kliklo na vašu reklamu
- ⇒CPC (Cost per clic) – náklady za jeden klik. Záleží od toho aké populárne slová ste použili v reklame, aké je vaše CTR
- ⇒Miera konverzie -definuje marketingový úspech – môže to byť návštevnosť stránky, počet nákupov
- ⇒Bounce rate – miera odchodov
- ⇒Priemerný počet stránok, ktoré videl návštevník počas jednej návštevy
- ⇒Priemerný čas na stránke
- ⇒Miera návratu návštevníkov
- ⇒Návratnosť investície ROI
Mapa nákupného správania
Úspešnosť závisí od úspešnosti vybraného marketingového kanálu. A ktorý je ten správny? To je veľmi individuálne.
Odpoveď na túto otázku si musíte nájsť sám. Ale nemajte obavy. Nemusíte byť v tom sám. Skúsený marketér a stratég vás dokáže previesť analýzou nákupného správania vášho zákazníka a definovať tak správny marketingový a komunikačný kanál alebo prostriedok. Dbajte na to, aby všetky kanály a dokumenty ktorými komunikujete so zákazníkom boli jednotné a profesionálne. To zvyšuje mieru vášho úspechu!
Úspešnosť osobného stretnutia
Na vyhodnotenie osobného stretnutie tiež možno použiť množstvo metrík (návratnosť, náklady na návštevy, počet návštev,…)
Jednou z metrík, ktoré sa vyhodnocujú ako v online, tak aj v “offline” je miera konverzie.
Koľko ľudí si odo mňa nakúpi z celkového počtu ľudí, ktorých som oslovil.
Konverzie v online svete sa pohybujú v jednociferných číslach. Určenie, ktorá konverzia sa považuje za dobrú, závisí od odvetvia. Ale vo všeobecnosti aj konverzia pod 1% môže znamenať úspech.
Čiže ak oslovíte 1000 ľudí, a z toho si u vás nakúpi 10 zákazníkov, konverzia je 1%.
V online musíte oslovovať oveľa širšie masy ľudí, ktorí postupne prechádzajú „funnelom“/lievikom.
Ako prechádzajú klienti „funnelom“/lievikom, na každej úrovni sa stratí v priemere 50%. Každý prípad je individuálny, niekto môže mať toto % straty nižšie, iný zase vyššie.
Keď sa opýtate skúsených obchodníkov, povedia vám, že akonáhle sa dostanú ku klientovi na osobné stretnutie, pravdepodobnosť uzatvorenia obchodu sa zvyšuje. V tejto fáze sa konverzia pohybuje na úrovni 80 -90%.
Osobné stretnutia na networkingoch nemajú takúto vysokú konverziu ale pohybujú sa v dvojciferných číslach. Záleží od cieľovej skupiny, ktorá sa stretla na networkingu. Nemusí však prísť k priamemu kontaktu. Kontakt môže byť odovzdaný niekomu známemu. Pri osobnom kontakte je miera zapamätania si osoby vyššia ako v online, kde sme zahltený množstvom informácií na internete.
Preto venujte čas príprave svojho predstavenia v “offline svete” používajte ho na networkingoch, na stretnutí so známymi, alebo aj ak sa vás na ulici niekto neznámi opýta čo robíte.
Majte pripravenú odpoveď, ktorá je krátka a výstižná. Hovorí o tom, čo prinášate svetu, akej skupine, cez aký produkt alebo službu.
Aká je teda odpoveď na otázku:
Je on-line kampaň úspešnejšia ako osobné stretnutie?
Získať jednoznačnú odpoveď na otázku, či je on-line kampaň úspešnejšia ako osobné stretnutie, nie je jednoduché.
Tieto 2 svety na seba nadväzujú – dopĺňajú sa.
Využívajte on-line prostredie na budovanie povedomia o vašej značke či produkte, tak aby ste si jednoduchšie s klientom dojednali osobné obchodné stretnutie, ktorého miera konverzie je vysoká.
Čiže on-line využívajte v prvých 2 nákupných fázach:
- ⇒povedomie
- ⇒zvažovanie
Osobné stretnutie využite v 2. a hlavne 3 fáze nákupného rozhodovania – teda:
- ⇒zvažovanie
- ⇒samotný proces predaja/nákupu