Klesajú vám tržby? Napriek tomu, že dávate na marketing toľko výdavkov ako doteraz, zrazu máte menej objednávok? Máte zamestnancov, ktorých neviete naplno vyťažiť? Prepočítavate každé euro, aby ste mali z čoho vyplatiť mzdy?
Kríza. Ekonomická recesia, inflácia, rastúce úrokové sadzby, neistota. Počúvame to z každej strany, čítame to v každom médiu. Ľudia šetria, obmedzujú svoje výdavky, 2x zvažujú čo kúpia, čo je nevyhnutnosť a čo je „nice to have“.
Ako prežiť krízu? Ako zabezpečiť efektívnosť vašej firmy?
Ako prvé firmy často siahnu po reštriktívnych opatreniach, po šetrení v oblasti marketingu, ľudských zdrojov. Škrtanie výdavkov na marketing môže spôsobiť ešte väčší pokles tržieb.
Prepustenie zamestnancov môže spôsobiť predĺženie doby dodania, zvýšenie nákladov na nadčasy, čím sa môžete znevýhodniť oproti konkurencii.
Najideálnejšie je pozrieť sa na súbor opatrení, nakresliť si rôzne scenáre, aké situácie môžu nastať, pre a proti každého možného návrhu.
Aké sú individuálne opatrenia, ktoré môžete zaviesť keď tržby klesajú?
Opatrenia zamerané na zvýšenie objednávok:
Lejete peniaze do marketingu, ale zrazu vám začalo chodiť menej objednávok? A keďže vám klesajú tržby nie je odkiaľ vziať peniaze na dodatočný marketing?
Pri nezmenených výdavkoch na marketing a klesajúcich objednávkach sa stáva každý získaný kontakt na zákazníka drahším. To znamená, že náklady na získanie zákazníka sú menej efektívne. Čo môžete urobiť?
Uistite sa, že každý získaný kontakt, dopyt od zákazníka nezostane ležať ľadom. Napríklad ak zákazník vyplní kontaktný formulár na webe a vypýta si cenovú ponuku, vy mu ju pošlete a…. zostane ticho. Zákazník sa už neozve.
Mohlo nastať viacero situácií. Zákazník nemusel e-mail obdržať, zákazník nemusel niečomu porozumieť, zákazník si vypýtal ponuku aj od konkurencie, zákazník sa nevie rozhodnúť. Zavolajte mu. Overte si, či e-mail prišiel, či mu môžete ešte nejako pomôcť dospieť k rozhodnutiu. Prejavte záujem. Získate tým konkurenčnú výhodu. Nezabúdajte že sme v recesii, a v najbližšom období bude nutné sa o zákazníka doslovne „biť“.
Skontrolujte si koľko % zaslaných ponúk zostane bez odozvy. Koľko Vás stojí jeden získaný kontakt? Koľko € vyhodíte len tak do vzduchu, tým že po zaslaní ponuky nekontaktujete zákazníka? Doteraz to nebolo nutné. Objednávky chodili tak nejak samé. Teraz je to spôsob, ako získať dodatočné objednávky, ako získať konkurenčnú výhodu, ako byť efektívnejší.
Opatrenia zamerané na šetrenie:
Optimalizujte náklady na:
- Skladovanie
- Financovanie
- Marketing
- Réžijné služby
- Mzdové náklady na zamestnancov.
Keď optimalizujete náklady, nepozerajte sa len na nominálnu hodnotu daného nákladu. Posudzujte efektívnosť. Koľko € v tržbách vám prinesie daný náklad. Ako je daný náklad v aktuálnej situácii flexibilný. Čo to znamená? Ak znížim daný výdavok o x%, bude to mať dopad na moje tržby? Ak áno o koľko mi môžu tržby poklesnúť?
Začnite znižovať tie náklady, ktoré sa neprejavia na poklese tržieb.
Takéto cvičenie častokrát dokáže odhaliť skrytých „kostlivcov“. Môžete nájsť mnoho „aha“ zlepšení, ktoré vás nielenže prenesú cez krízu, ale po jej prekonaní si vytvoríte náskok pred konkurenciou.
Zvyšovanie cien:
Sprievodným javom ekonomickej krízy je inflácia. Rastú vám náklady na energie? Musíte zvyšovať vaše predajné ceny? Máte z toho hrôzu, lebo zvýšenie cien môže mať dopad na ešte väčší pokles objednávok a tržieb?
Dôležité je zvýšiť ceny na úrovni, ktorá je nevyhnutne potrebná. Ak sa vám podarí zoptimalizovať náklady podľa vyššie uvedeného návodu, pravdepodobne nebude nutné zvýšiť ceny až tak drasticky.
Znovu máte šancu mať lepšiu pozíciu oproti konkurencii.
Situácia na trhu sa zmenila a podnikatelia sa tejto situácii musia prispôsobiť.
Ale keďže každý problém je vlastne príležitosťou, ekonomická kríza je príležitosť pre podnikateľov. Príbeh General motors, ktorý niekoľko rokov pred svetovou krízou bol v strate, vyrábal autá so stratou. Keď prišla kríza, vyhlásili dokonca bankrot a do spoločnosti investoval štát. General motors sa stal znovu ziskovou spoločnosťou tým, že sa zbavil nákladov, ktoré neprinášali zisky – čiže neboli efektívne.
Takéto cvičenie si môžete urobiť sami, alebo spolu s kolegami. Najideálnejšie je zapojiť účtovníka, finančného kontrolera, ktorý vie rýchlo prepočítať dopad na výkaz ziskov a strát.
Majte pripravených viac scenárov vývoja. Nezamerajte sa jednostranne len na jednu oblasť. Napríklad marketing je oblasť, kde sú výsledky závislé od veľmi veľa faktorov. Individuálne opatrenia bez celkovej analýzy a prepočtov na ziskovosť firmy môžu narobiť viacej škody ako osohu.
Ak budete hľadať pomoc u externých konzultantov, dbajte na to aby mali skúsenosť z viacerých oblastí riadenia firmy a komplexný náhľad.
Hľadajte komplexné riešenie na úrovni stratégie.
Nemusíte byť na svoje podnikanie sám. Objednajte si bezplatnú konzultáciu hneď teraz a pozrieme sa spolu na váš konkrétny prípad.