Alebo si aj v ťažkých časoch sami idete za svojím cieľom?
Je tomu už vyše roka, čo svetová ekonomika trpí následkami COVID opatrení a dlhodobých lock-downov. Pred rokom nás situácia zastihla nepripravených. Nikto nečakal, že ten tajomný vírus, čo spôsobil epidémiu vo Wu-chane naberie také rozmery.
Prvá vlna sa niesla v duchu neznámeho.
Ekonomika sa zatvorila už pri nízkych počtoch nakazených. Dotácie pre podnikateľov prišli vhod, keďže podniky neboli pripravené. Je tomu však už vyše roka… Je stále správne čakať, že sa štát o nás všetkých v plnej miere postará? Alebo je čas zmieriť sa a prispôsobiť sa situácii takej, ako je?
Šťastie praje pripraveným.
Nenechajte sa prekvapiť ďalšou vlnou opatrení, či umelých zásahov štátu do podnikania. Pripravte sa na možné zmeny a riziká už dnes. Ako? Každé podnikanie, či už väčšie, či menšie si vyžaduje manažment. Či už manažment ľudí, ktorých riadite, alebo ak podnikáte samostatne, manažment procesov, ktoré vykonávate (nákup, výroba, predaj, atd.).
„Manažment je dynamický proces, v ktorom sa manažéri v podmienkach neustále sa meniaceho prostredia snažia prostredníctvom ľudského potenciálu organizácie dosahovať jej ciele pri hospodárnom a účinnom využívaní obmedzených zdrojov“ (J. Papula)
„Manažment treba chápať nielen ako riadenie, ale ako umenie riadiť. Odbornosť v riadení je daná schopnosťou plánovať, organizovať, motivovať a viesť ľudí, koordinovať, komunikovať a kontrolovať tak, aby podnik fungoval úspešne“ (P. F. Drucker)
Manažéri a manažment sú väčšinou v povedomí spoločnosti chápané a spájané s veľkými firmami.
Ale ako vyplýva aj z definície, manažment sa týka ako veľkých podnikov, tak aj malých podnikateľov. Dôležité je dosahovanie cieľov a ich úspešné fungovanie.
Veľké firmy si stanovujú krátkodobé ročné, ako aj dlhodobé, zvyčajné 5 ročné ciele. Ciele môžu byť vyjadrené finančnou hodnotou, veľkosťou trhu, pozíciou na trhu. Súčasťou dlhodobých plánov sú aj firemné alebo podnikateľské hodnoty, na ktorých si firma či podnikateľ zakladá.
A práve toto je podľa môjho názoru kľúčové aj pre malých podnikateľov. Zakladáte si na zdravom životnom štýle, ochrane životného prostredia, harmónii, pohode, šťastí, osobnom rozvoji vás samých, ako aj vašich klientov a zamestnancov? Ak ste si istí hodnotami, ktoré sú kľúčové pre vaše podnikanie a pre vašich zákazníkov, potom dokážete tieto hodnoty ochrániť aj v ťažkých časoch a vždy nájdete riešenie, ako akúkoľvek neočakávanú situáciu prekonať.
Poďme sa pozrieť na tri skupiny podnikateľov, ktorí odlišne reagovali na lock-down a vládne opatrenia.
- Skupina podnikateľov: Opatrenia ich nijako nezasiahli
Nemuseli nič korigovať, dopyt a tržby im dokonca vplyvom opatrení rástol. Napríklad hypermarkety. Šťastný to segment. Malí prevádzkovatelia potravín alebo doplnkového sortimentu, ktorí museli byť zatvorení sa cítia právom diskriminovaní. Dôležité je nedať sa ovládnuť hnevom a nedať si zobrať chuť v podnikanie.
Často býva tá ťažšia a náročnejšia cesta z dlhodobého pohľadu tá úspešnejšia. Dáva nám priestor pre hlbšie pochopenie, zamyslenie sa, vymyslenie niečoho nového, úspešnejšieho. Napríklad ako sa to podarilo podnikateľom v 2.skupine.
- Skupina podnikateľov: Prispôsobili sa flexibilne situácii
Títo skorigovali svoje podnikanie ako napríklad:
a) predajne pridali možnosť tovar si objednať on-line a vyzdvihnúť si ho na „pri okienku“ v predajni, alebo donáškou do domu (napríklad stavebniny, papiernictvá, potraviny)
b) hotely začali ponúkať reštauračné služby izolovane v hotelových izbách
c) reštaurácie sa vo väčšej miere preorientovali na rozvoz jedál
Všetky tieto podniky sa rýchlo a flexibilne adaptovali na zmenu, ktorá nastala, na to, že ich zákazníci pracovali z domu a uvítali donášku do domu ako tovaru tak aj stravy. Hlavne matky mi dajú za pravdu, že zvládať prácu na home office, domáce vyučovanie detí, do toho ešte pripraviť obed nebolo vždy možné zvládnuť v jednom čase, a preto donáška jedla bola vykúpením.
Týmto podnikom síce klesli tržby, ale dokázali si udržať klientelu, čo im umožnilo spolu s dotáciou od štátu udržať aj zamestnancov. Hlavne v oblasti služieb a gastronómie je kvalita podniku závislá od skúsenosti a kvalitnej práce zamestnancov. Malé podniky by mali mať záujem patriť práve do tejto skupiny. Takýto nadhľad nad podnikaním vám môže priniesť myšlienku, ktorá vám vytvorí konkurenčnú výhodu nad veľkými hráčmi. (Viac o tom ako zvíťaziť nad veľkými hráčmi na trhu, sa môžete dočítať v mojom článku..)
- Skupina podnikateľov: Opatrenia pre nich boli také obmedzujúce, že nemohli svoju činnosť vykonávať vôbec.
Napríklad osobné služby. Otázka znie, či naozaj neexistuje možnosť, ako byť stále so zákazníkom v kontakte.
Pozrime sa na príklad kaderníctva. Vyhláška umožňovala navštíviť zákazníka doma. Tu je ale otázna ústretovosť klientov pustiť si cudzieho človeka do svojho domu v čase pandémie, ako aj ochrana samotných kaderníkov. Je to samozrejme na rozhodnutí každého jedného človeka.
Druhá možnosť ako kaderníctva vedia byť aj počas lock-downu v kontakte so zákazníkom mohlo byť sprostredkovanie prípravkov na vlasy. Zákazníčky by možno uvítali počas obdobia, kedy sa o vlasy museli starať v domácom prostredí aspoň profesionálne prípravky, ktoré by im starostlivosť uľahčili.
Jedná sa v tomto prípade o individuálny prístup k zákazníkovi a verím, že po takejto starostlivosti každý kaderník získa mnoho verných zákazníčok, ktoré už nebudú chcieť ísť k nikomu inému. Takto by sa dalo pozrieť na akýkoľvek druh podnikania.
Možno so mnou nebudete súhlasiť, ale to, do ktorej skupiny zaradíte práve vaše podnikanie záleží v plnej miere od vás samotných. Podnikanie, tak ako to vyplýva z uvádzaných definícií manažmentu, vyžaduje neustále prispôsobovanie meniacej sa situácii. V rýchlo sa meniacom prostredí je náročné sa neustále prispôsobovať a vymýšľať nové spôsoby realizácie predaja produktov a služieb. Vo veľkých firmách je to úlohou členov manažmentu, malý podnikateľ je na to sám. Nemusí tomu však tak byť. Malí podnikatelia sa často krát združujú do rôznych klubov, pomáhajú si navzájom, zdieľajú svoje skúsenosti a starosti. Dôležité je nepoddať sa vzniknutej situácii, nájsť motiváciu a ísť si stále za svojim cieľom. Ak ste si už premysleli, ako zabezpečiť svoje podnikanie a svoj úspech v prípade, ak by, nedajbože, prišla tretia vlna opatrení – ste pripravení. Ak ste tak ešte neurobili, bolo by vhodné si sadnúť, zastaviť sa, usporiadať myšlienky po celodennom kolotoči operatívnych činností vo vašom podniku a pozrieť sa do budúcna. A nájsť odpoveď na otázku, čo by ste robili, ak by prišla tretia vlna zatvárania ekonomiky.
Ako môžete obslúžiť vašich zákazníkov? A to tak, aby boli spokojní, aby ste si udržali ich lojalitu, aby sa k vám neustále vracali, aby o vás hovorili, že ste im aj v tak ťažkej dobe vyšli v ústrety?
Ako si udržíte svojich zamestnancov? Aké náhradné činnosti im pridelíte? Pozor, je dôležité, aby to boli činnosti, ktoré budú prinášať príjem.
Ak si neviete nájsť čas, alebo neviete z ktorého konca začať, kľudne sa na mňa obráťte. Rada vám pomôžem pripraviť sa na rôzne riziká budúcnosti a znovu vidieť to svetlo na konci tunela. Nie ste na to sami.
Nespoliehajte sa, že sa o vás niekto postará. Každý sa musí postarať sám o seba. Pozrite sa, čo sa deje vo vašom podnikaní z nadhľadu a pripravte sa práve teraz. Teraz, keď panuje relatívny pandemický kľud, môžete urobiť maximum pre to, aby ste neskôr mohli byť sami so sebou spokojní.
Šťastie praje pripraveným.